Case: Mariaburcht

Op weg naar contentement

Eind mei 2021 kwam Anneleen De Roo, directeur van woonzorgzone Midden bij Curando VZW naar ons met de vraag om van WZC Mariaburcht, één van hun huizen, een plaats te maken waar bewoners graag wonen en medewerkers trots zijn op hun werk en met plezier komen werken. Een logisch verlangen lijkt dit, maar gezien de historiek en een aantal chronische tekorten en vele wissels in de bezetting van het personeelskader een grote uitdaging.

Onze aanpak stoelt zoals steeds op een grondige analyse van de situatie, de relaties en de historiek. Wat speelt er, welke patronen zien we terugkomen, welke ingang kan er gecreëerd worden om een nieuwe dynamiek op gang te trekken?

We lopen mee op de werkvloer, volgen meetings, en hebben gesprekken met de teamleiding en met Anneleen, de directeur. We zetten een korte contentementsmeting op met de medewerkers zelf. Uit eerdere opdrachten hebben we ook een goed zicht op de organisatiecultuur in zone Midden, maar ook in de bredere VZW. Ook de talentanalyses aan de hand van de TMA® hebben we ter onzer beschikking.

Building People streeft naar duurzame resultaten, en werkt daar stapsgewijs naartoe.

Het plan van aanpak heeft 3 speerpunten:

  1. Betrokkenheid van de medewerkers verhogen
  2. Krachtig leiderschap op de werkvloer
  3. Optimaliseren van de vergadercultuur

 

Fase 1 voor Mariaburcht

  • We ontwikkelen de rol van ambassadeur:
    medewerkers werken een onthaalplan uit en zetten een warm welkom op voor jobstudenten, van in de aanloop naar hun tewerkstelling, doorgetrokken naar dag 1 en verder.

    In een volgende fase trekken we dit door naar stagiaires en nieuwe medewerkers. We onderbouwen daarmee een verhoogde retentie van medewerkers, en een minder hoge druk op de huidige personeelsgroep, waar ze bovendien zélf actief aan bijdragen.

  • Coachingtraject van de direct leidinggevenden, zowel individueel als in kleine groep. We werken oplossingsgericht en dicht bij de dagelijkse werking. We zetten in op het duidelijker innemen van de rol van leidinggevende. We zien de groep opleven door deze duidelijkheid. Taken worden beter uitgevoerd. De faciliterende stijl van leidinggeven brengt ook nieuwe ideeën en inzichten naar boven in de groep.
  • Technieken en kapstokken zorgen ervoor dat de dagelijkse vergaderingen efficiënter en interactiever worden: teamleden zijn daardoor meer betrokken met de leidinggevende als moderator en sturende figuur.

We bouwen aan deze doelen

Ondersteunde autonomie

Begeleiden van het nieuwe diensthoofd in haar taak om de teams en hun teamcoördinatoren in hun autonomie te laten maar wel voldoende te ondersteunen.

Het nieuwe vergaderen

De vergaderstructuur inbedden in het grotere geheel van communicatielijnen binnen de woonzorgzone.

Opzetten van een spreekbuis

Zo verankeren we de betrokkenheid van medewerkers te in de structuur van de organisatie

Relaties op basis van talent

De onderlinge relaties helpen inkleuren naar de individuele talenten en valkuilen, op basis van de TMA®-analyses. We verhogen het wederzijds inzicht en klaren daarmeede lucht in onderlinge relaties en communicatielijnen. We creëren een duurzame ‘handleiding’ voor de directie en diensthoofden in het sturen en coachen van het leidinggevend kader.

Samen naar meer contentement in je organisatie?

We zetten met veel plezier een traject op maat op. Neem contact op voor een vrijblijvend intake gesprek zodat we samen kunnen bekijken wat jullie noden zijn.

Misschien interesseert dit jou ook: